Lebenslauf / CV

  • 1979-1985:   Studium der Physik an der Universität Ulm
  • 1986:            Diplom in Theoretischer Physik
  • 1986-1989:   wissenschaftlicher Angestellter (DFG-Projekt), Abt. für Theoretische Physik (Uni Ulm)
  • 1989:            Promotion in Theoretischer Physik
  • 1989-1993:   Graduiertenstudium der Philosophie und Wissenschaftstheorie an der Universität Augsburg
  • 1990-1991:   Förderung durch die Studienstiftung des Deutschen Volkes
  • 1990-1994:   wissenschaftlicher Angestellter (DFG-Projekte), Lehrstuhl für Philosophie und Wissenschaftstheorie (Uni Augsburg)
  • 1993:            Promotion in Philosophie
  • 1995-1997:   Lehraufträge (Philosophie) an der Universität Augsburg
  • 1995-1997:   Habilitationsstipendium der DFG
  • 1997-1999:   wissenschaftlicher Assistent (C1), Lehrstuhl für Philosophie und Wissenschaftstheorie (Uni Augsburg)
  • 1998-2000:   Mittelbauvertreter im Fachbereichsrat der Phil. Fak. I (Uni Augsburg)
  • 1999:            Habilitation im Fachgebiet Philosophie
  • 1999-2007:   Privatdozent (Phil. Fak. I, Uni Augsburg); wissenschaftlicher Oberassistent (C2)
  • 2004-2007:   Mittelbauvertreter im Prüfungsausschuss der Phil.-soz.wiss. Fakultät für die Studiengänge Philosophie sowie Medien und Kommunikation
  • 2005-2007:   federführende Mitarbeit am Entwurf der Studien- und Prüfungsordnung für den BA-/MA-Studiengang Philosophie
  • 2005-2007:   Mitglied der Augsburger Metanexus-Whitehead-Gruppe
  • 2006-2007:   Studienberatung für den BA-/MA-Studiengang Medien und Kommunikation
  • seit 2007:      apl. Professor für Philosophie (Uni Augsburg)
  • seit 2007:      wissenschaftlicher Referent / Hochschulforscher bei evalag (Evaluationsagentur Baden-Württemberg)
  • 2010-2013:   Mitglied des Arbeitskreises (AK) in Gründung "Ethik in der Evaluation" der Gesellschaft für Evaluation e.V. (DeGEval)
  • seit 2010:     Mitglied des AK Hochschulen der DeGEval
  • seit 2011:     Mitglied des AK Methoden in der Evaluation der DeGEval
  • 2011-2016:   Lehraufträge an der Technischen Universität München (Carl von Linde-Akademie/Munich Center for Technology in Society MCTS)
  • 2012-2016:   Mitglied der ENQA Working Group on Impact
  • 2013-2016:   Koordinator des von der Europäischen Kommission geförderten Lifelong Learning-Projekts "Impact Analysis of External Quality Assurance in Higher Education Institutions" 
  • 2013:            INQAAHE Research Project “Integrated Performance Governance Systems in Higher Education Institutions. Theoretical Model and Case Study Evidences for a Paradigm Change”
  • 2015-2016:   INQAAHE Research Project “On the Way to Sustainable Quality Enhancement in Learning and Teaching. Comprehensive Set of Performance Indicators Based on the ESG and an Integrative Comparison of the AHELO Study, Program Accreditation and the Creative Classroom Research Model”
  • 2017-2020:   Koordinator des von der Europäischen Kommission geförderten ERASMUS+-Projekts "Sustainable Quality Enhancement in Higher
    Education Learning and Teaching. Integrative Core Dataset and Performance Data Analytics"  
     
  • 2019-2021: ERASMUS+-Projekt „Learning and Teaching Space in Higher Education“; 

Forschungsschwerpunkte

Arbeitsschwerpunkte:

Wissenschaftsphilosophie; Naturphilosophie; Erkenntnistheorie; Philosophie der Neurowissenschaften, Kognitionsforschung und Robotik; Technikphilosophie; Ethik (Moralbegründung; Natur-Ethik; Technik-Ethik; Wissenschaftsethik; Datenethik); Philosophie der Lebenskunst

 

Methoden der empirischen Sozialforschung und Datenanalyse; Evaluationsforschung und Wirkungsevaluation; Qualitätsmanagement und Organisationsentwicklung in Hochschulen; Modelle der Leistungsmessung, Leistungsindikatoren und Governance von Hochschulen; Projektmanagement auf europäischer Ebene

Links: 

           

 

Philosophische Orientierung:

Argumentiert wird für eine inter- bzw. transdisziplinär informierte, problem- und anwendungsorientierte und somit pragmatische Wissenschaftsphilosophie, die den Traditionen und dem Pluralismus der Methoden und Theorien in der (historischen wie zeitgenössischen) Praxis der Wissenschaften Rechnung tragen kann. Meta-erkenntnistheoretisch wird intendiert, die Thesen einer absoluten Autonomie, einer radikalen naturalistischen Ersetzung und einer radikalen relativistischen Auflösung der Erkenntnistheorie zu vermeiden. In der (Natur-) Ethik wird eine objektivierbare Begründungsstrategie für moralische (und juridische) Normen verfolgt.

Lehrveranstaltungen

(Angewandte Filter: | Semester: WS 2019/20 | Institution: Philosophie mit Schwerpunkt analytische Philosophie und Wissenschaftstheorie | Lehrende: Theodor Leiber | Sprache: deutsch | Typen: )
Name Dozent Semester Typ
Philosophie der Nachhaltigkeit Leiber

Theodor Leiber

Wintersemester 2019/20 Seminar

 

 

Schriftenverzeichnis / Publications

Theodor Leiber
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 | 1990 | 1989 | 1988 | 1987

2019

Leiber, Theodor (2019): A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions. DOI: 10.1080/13538322.2019.1594030
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor; Meyer, W. (2019): Ethik in der Evaluation und ethische Aspekte der Standards für Evaluation.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (Hg.) (2019): Impact evaluation of quality management in higher education.
BibTeX | RIS | URL
Leiber, Theodor (2019): Organizational development through quality management in higher education institutions: theory, practice, and recommendations for change agents.
BibTeX | RIS

2018

Leiber, Theodor; Stensaker, Bjørn; Harvey, Lee Colin (2018): Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis. DOI: 10.1080/21568235.2018.1474782
BibTeX | RIS | DOI
Bejan, Andrei-Stelian; Damian, Radu Mircea; Leiber, Theodor; Neuner, Iohan; Niculita, Lidia; Vacareanu, Radu (2018): Impact evaluation of institutional evaluation and programme accreditation at Technical University of Civil Engineering Bucharest (Romania). DOI: 10.1080/21568235.2018.1474780
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor; Prades, Anna; Alvarez del Castillo, Maripaz (2018): Impact evaluation of programme accreditation at Autonomous University of Barcelona (Spain). DOI: 10.1080/21568235.2018.1474778
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor; Moutafidou, Nana; Welker, Bertram (2018): Impact evaluation of programme review at University of Stuttgart (Germany). DOI: 10.1080/21568235.2018.1474781
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (2018): Impact evaluation of quality management in higher education: a contribution to sustainable quality development in knowledge societies. DOI: 10.1080/21568235.2018.1474775
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (2018): Rezension: "Naturphilosophie: ein Lehr- und Studienbuch" von Thomas Kirchhoff et. al. (Hrsg.); Tübingen: Mohr Siebeck; ISBN 978-3-8252-4769-0. DOI: 10.1007/s10838-018-9421-4
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (2018): Rezension: Kirchhoff, Thomas; Karafyllis, Nicole et al. (eds.): Naturphilosophie. Ein Lehr- und Studienbuch. Mohr Siebeck, Tübingen, 2017, 368 pp, €24,99, ISBN 9783825247690. DOI: 10.1007/s10838-018-9421-4
BibTeX | RIS | DOI

2017

Leiber, Theodor (2017): Computational social science and big data: a quick SWOT analysis. DOI: 10.1007/978-3-658-12153-2_14
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (2017): University governance and rankings: the ambivalent role of rankings for autonomy, accountability and competition.
PDF | BibTeX | RIS | URL

2016

Leiber, Theodor (2016): Exploratory evaluation of development programs in learning and teaching: the example of teaching quality pact projects.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2016): Impact evaluation of quality assurance in higher education: a manual.
BibTeX | RIS | URL
Leiber, Theodor (2016): Impact evaluation of quality management in higher education: a contribution to sustainable quality development of the knowledge and learning society.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2016): Mission statements and strategic positioning of higher education institutions: a case study of 29 German universities. DOI: 10.1007/978-94-6300-660-6_6
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (2016): Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel: methodische Optionen der Umsetzung und Bewertung im Hochschulbereich.
PDF | BibTeX | RIS | URL

2015

Stensaker, B.; Leiber, Theodor (2015): Assessing the organisational impact of external quality assurance: hypothesising key dimensions and mechanisms. DOI: 10.1080/13538322.2015.1111009
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor; Köster, A. (2015): Governance und Qualitätsmanagement in Bibliotheken: Perspektiven und Methoden der Strategieentwicklung. DOI: 10.1515/bd-2015-0054
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor; Stensaker, B.; Harvey, L. (2015): Impact evaluation of quality assurance in higher education: methodology and causal designs. DOI: 10.1080/13538322.2015.1111007
BibTeX | RIS | DOI

2014

Leiber, Theodor; Voigt, K. C. (2014): Beauty, the will to power and life as artwork: the aesthetico-speculative realism in Nietzsche and Whitehead.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2014): Evaluation of the success or failure of quality assurance in higher education institutions: methodology and design.
BibTeX | RIS | URL

2013

Grifoll, J.; Leiber, Theodor; Moldt, C.; Salado-Rasmussen, J.; Sørensen, M. (2013): Measuring the impact of external quality assurance - or: preparing external quality assurance for a greater impact on higher education.
BibTeX | RIS | URL
Leiber, Theodor (2013): Zur Methodologie der Wirkungsevaluation von Qualitätssicherung an Hochschulen.
BibTeX | RIS | URL

2012

Leiber, Theodor (2012): Impact analysis of external quality assurance of higher education institutions: elements of a general methodology.
BibTeX | RIS

2011

Leiber, Theodor (2011): Gehirn, Bewusstsein und Gefühl: A.N. Whiteheads organismische Physiopsychologie und die Neurowissenschaften.
BibTeX | RIS

2010

Leiber, Theodor (2010): Philosophie, Wissenschaftsphilosophie und Technikphilosophie: Trias mit unklaren Zuständigkeiten.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2010): Rezension: "Langzeitverantwortung: Ethik, Technik, Ökologie" von Carl Friedrich Gethmann, Jürgen Mittelstraß (Hrsg.); Darmstadt / Wissenschaftliche Buchgesellschaft; ISBN 978-3-534-21632-1.
BibTeX | RIS | URL

2008

Leiber, Theodor (2008): Bemerkungen zur Wissenschaftsethik und Ethikwissenschaft.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor; Wagner-Döbler, R. (2008): Nicholas Rescher on scientific progress: science in the face of limited cognitive and technological resources.
BibTeX | RIS

2007

Leiber, Theodor (Hg.) (2007): Dynamisches Denken und Handeln: Philosophie und Wissenschaft in einer komplexen Welt; Festschrift für Klaus Mainzer zum 60. Geburtstag.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2007): Structuring nature's and science's complexity: system laws and explanations.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2007): Wegweiser gehen zwar nicht in die Richtung, in die sie weisen - aber sie sollten doch richtungsweisend sein ....
BibTeX | RIS

2006

Leiber, Theodor (2006): Glück, Moral und Liebe: Perspektiven der Lebenskunst.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2006): Interessenbasierung, Universalisierbarkeit und Realisierbarkeit als Moralitätskriterien.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2006): Ist Dialektik ubiquitär oder Einheitswissenschaft?.
BibTeX | RIS

2005

Leiber, Theodor (2005): Für und Wider der praktischen Eigenständigkeit der narrativen Beratungspsychologie.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2005): Hermann von Helmholtz.
BibTeX | RIS

2004

Leiber, Theodor (2004): Bericht zum akademischen Jahreskongress "Kant heute - Kant aujourd'hui - Kant today" des Institut International de Philosophie (Zur Aktualität von Kants Philosophie).
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2004): Rezension: "Natural Laws in Scientific Practice" von Marc Lange; New York: Oxford University Press; ISBN 0-19-513148-7.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2004): Zutreffendes, Dogmatisches und Fragwürdiges aus der (Neuen) Phänomenologie.
BibTeX | RIS

2003

Leiber, Theodor (2003): Moralbegründung, Moralitätskriterien und moralische Motivation.
BibTeX | RIS

2002

Leiber, Theodor (2002): Natur-Ethik, Verantwortung und Universalmoral.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2002): Ökologie-Ethik, Verantwortung und Universalmoral: Grundbegriffe, Argumente und Hinweise für eine Mitwelt-Pädagogik.
BibTeX | RIS

2001

Leiber, Theodor (2001): Chaos, computability, and freedom: a critical analysis from a system theoretic point of view.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2001): Konnektionistisches Forschungsprogramm für die Psychoanalyse: Erfordernisse, Möglichkeiten und Grenzen.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2001): Naturwissenschaft und Teleologie: Kants kritische Synopsis und ihre Chancen und Grenze.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2001): On the actual impact of deterministic chaos on modern science and philosophy of science: implications for the philosophy of technology?.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2001): On the impact of deterministic chaos on modern science and philosophy of science: implications for the philosophy of technology?.
BibTeX | RIS

2000

Leiber, Theodor (2000): Determinismus, Chaos und Berechenbarkeit: epistemologisch relevante Aspekte.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (2000): Vom mechanistischen Weltbild zur Selbstorganisation des Lebens: Helmholtz´ und Boltzmanns Forschungsprogramme und ihre Bedeutung für Physik, Chemie, Biologie und Philosophie.
BibTeX | RIS

1999

Kowalik, Zbigniew J.; Leiber, Theodor (1999): Biomedizinische Zeitreihen: Möglichkeiten und Grenzen. DOI: 10.1007/978-3-642-60063-0_13
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (1999): Deterministic chaos and computational complexity: the case of methodological complexity reductions. DOI: 10.1023/A:1008376425565
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (1999): Freiheit, Wille und Determinismus: vom philosophischen Evergreen zum wissenschaftlichen Forschungsprogramm.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1999): On the impact of deterministic chaos on modern science and philosophy of science: implications for the philosophy of technology?. DOI: 10.5840/techne1998423
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (1999): Rezension: "Das Unscheinbare: Phänomenologische Beschreibungen von Stoffen, Dingen und fraktalen Gebilden" von Jens Soentgen; Berlin / Akademie Verlag; Lynkeus ; Bd. 5; Zugl.: Darmstadt, Techn. Hochsch., Diss., 1996; ISBN 978-3-05-003093-7. DOI: 10.1023/A:1008205208339
BibTeX | RIS | URL | DOI

1998

Leiber, Theodor (1998): Bemerkungen zum Radikalen Konstruktivismus von Ernst von Glasersfeld.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1998): Evolution auf allen Ebenen?.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1998): On the impact of deterministic chaos on modern science and philosophy of science: implications for the philosophy of technology?. DOI: 10.5840/techne1998423
BibTeX | RIS | DOI | URL
Leiber, Theodor (1998): Rezension: "Philosophie der Chemie: Bestandsaufnahme und Ausblick" von Nikos Psarros, Klaus Ruthenberg; Joachim Schummer(Hrsg.); Würzburg / Königshausen & Neumann Verlag; ISBN 978-3-8260-1143-6.
BibTeX | RIS | URL

1997

Leiber, Theodor (1997): Biophysiologie, Kognitionen und funktionalistischer Emergentismus: Bemerkungen zu Aristoteles´ naturphilosophischer Psychologie.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1997): Chaostheorie.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1997): On the actual impact of deterministic chaos. DOI: 10.1023/A:1004944713074
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (1997): Rezension: "Realismus und Chemie: philosophische Untersuchungen der Wissenschaft von den Stoffen" von Joachim Schummer; Würzburg / Königshausen & Neumann Verlag; Epistemata / Reihe Philosophie ; 178; Zugl.: Karlsruhe, Univ., Diss., 1993; ISBN 978-3-8260-1163-4. DOI: 10.1023/A:1008215003157
BibTeX | RIS | URL | DOI

1996

Leiber, Theodor (1996): Atomic hypotheses and the development of modern physics and chemistry: from Boltzmann to Einstein.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1996): Chaos, Berechnungskomplexität und Physik: neue Grenzen wiss. Erkenntnis?.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1996): Kategorien, Schemata und empirische Begriffe: Kants Beiträge zur kognitiven Psychologie. DOI: 10.1515/kant.1996.87.1.1
BibTeX | RIS | DOI
Leiber, Theodor (1996): Kosmos, Kausalität und Chaos: naturphilosophische, erkenntnistheoretische und wissenschaftstheoretische Perspektiven.
BibTeX | RIS

1995

Leiber, Theodor (1995): Categories, schematism, and empirical concepts: Kant and the cognitive sciences.
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1995): Funktionalismus und Emergenz in Aristoteles´ naturphilosophischer Psychologie.
BibTeX | RIS

1994

Thomas, Harry; Leiber, Theodor (1994): Determinismus und Chaos in der Physik.
BibTeX | RIS

1993

Leiber, Theodor (1993): Bemerkunugen zu Poppers "Bemerkungen über das Ich".
BibTeX | RIS
Leiber, Theodor (1993): Kosmos, Kausalität und Chaos: naturphilosophische, erkenntnistheoretische und wissenschaftstheoretische Perspektiven.
BibTeX | RIS

1990

Leiber, Theodor (1990): Gesetz und Kausalität: zum Weltbegriff Albert Einsteins.
BibTeX | RIS
Debnath, G.; Moss, Frank; Leiber, Theodor; Risken, H.; Marchesoni, Fabio (1990): Holes in the two-dimensional probability density of bistable systems driven by strongly colored noise. DOI: 10.1103/PhysRevA.42.703
BibTeX | RIS | DOI

1989

Leiber, Theodor; Marchesoni, Fabio; Risken, H. (1989): Bistability and colored noise: application to one-dimensional periodic model potentials. DOI: 10.1103/physreva.40.6107
BibTeX | RIS | DOI | URL
Risken, H.; Leiber, Theodor (1989): Decay rates for a class of bistable potentials: parabolic to wedge-shaped form. DOI: 10.1103/physreva.40.1582
BibTeX | RIS | DOI | URL
Debnath, G.; Moss, Frank; Marchesoni, Fabio; Leiber, Theodor; Risken, H. (1989): Holes in the probability density of strongly colored noise driven systems. DOI: 10.1007/bf01044721
BibTeX | RIS | DOI

1988

Leiber, Theodor; Risken, H. (1988): Decay rates in bistable Landau potentials driven by weakly colored Gaussian noise. DOI: 10.1103/physreva.38.3789
BibTeX | RIS | DOI | URL
Scherrer, H.; Risken, H.; Leiber, Theodor (1988): Eigenvalues of the Schrödinger equation with rational potentials. DOI: 10.1103/physreva.38.3949
BibTeX | RIS | DOI | URL
Leiber, Theodor; Marchesoni, Fabio; Risken, H. (1988): Numerical analysis of stochastic relaxation in bistable systems driven by colored noise. DOI: 10.1103/physreva.38.983
BibTeX | RIS | DOI | URL
Leiber, Theodor; Risken, H. (1988): Stability of parametrically excited dissipative systems. DOI: 10.1016/0375-9601(88)90352-0
BibTeX | RIS | DOI

1987

Leiber, Theodor; Marchesoni, Fabio; Risken, H. (1987): Colored noise and bistable Fokker-Planck equations. DOI: 10.1103/physrevlett.59.1381
BibTeX | RIS | DOI | URL
Leiber, Theodor; Jung, Peter; Risken, H. (1987): Dye laser model with pump and quantum fluctuations: colored noise. DOI: 10.1007/bf01307871
BibTeX | RIS | DOI
Jung, Peter; Leiber, Theodor; Risken, H. (1987): Dye laser model with pump and quantum fluctuations: white noise. DOI: 10.1007/bf01305432
BibTeX | RIS | DOI
Vogel, K.; Leiber, Theodor; Risken, H.; Hänggi, Peter; Schleich, W. (1987): Locking equation with colored noise: Continued fraction solution versus decoupling theory. DOI: 10.1103/physreva.35.4882
BibTeX | RIS | DOI | URL

 

 





Vorträge (Auswahl) / Presentations (selection)

  • Wirkungsanalyse von institutionellen Evaluationen an Hochschulen - Daten, Theoriemodelle, Methoden. Auf dem Weg zu einem Forschungsdesign. Vortrag im Rahmen des Sommer-Workshops 2011 des AK Hochschulen der DeGEval, FU Berlin, 8. Juli 2011 
  • Impact Analysis of External Quality Assurance of Higher Education Institutions. Epistemological Aspects and Methodological Elements. Presentation, 2nd ENQA MEMBERS’ FORUM 2012, Impact of Quality Assurance and Independence of Agencies, Paris, April 23-24, 2012
  • Inter- und Transdisziplinarität. Epistemologische, methodologische und praktische Perspektiven. Vortrag am Zentrum für energieeffizientes und nachhaltiges Planen und Bauen, Technische Universität München – Oskar von Miller Forum, München, 30. Mai 2012
  • Impact Analysis of External Quality Assurance of HEIs and Internal Quality Assurance of Agencies. Presentation, ENQA Internal Quality Assurance (IQA) Seminar 2012, Assessing Impact - Using External Reviews and Evaluations for Internal Learning, Valladolid, Juni 7-8, 2012
  • On the Causality of External Quality Assurance in Higher Education Institutions. Presentation, EAIR 34th Annual Forum "The Social Contract of Higher Education", University of Stavanger, Norway, September 5-8, 2012
  • Leiber, T., Voigt, K.C.: Beauty, the Will to Power and Life as Artwork. The Aesthetico-speculative Realism in Nietzsche and Whitehead. Presentation, International Conference "Asthetics in the 21st Century", University of Basel, Switzerland, September 13-15, 2012
  • Grifoll Saurí, J., Leiber, T.: How Does EXTERNAL Quality Assurance Make a Difference? Workshop presentation, 7th European Quality Assurance Forum (EQAF), How Does Quality Assurance Make a Difference?, Tallinn University, Estonia, November 22-24, 2012
  • Evaluationen an Hochschulen: Methoden und Verfahren – Leistungen und Grenzen. Vortrag, Kolloquium „Master of Evaluation“, Centrum für Evaluation (Ceval), Universität des Saarlandes, Saarbrücken, 6. Dezember 2012
  • Impact Analysis of External Quality Assurance Processes of Higher Education Institutions. Methodology and Application. Presentation, ENQA Working Group Impact – 3rd Meeting 2012, Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), Oslo, December 14, 2012
  • Leiber, T., Minke, B.: Developing Performance Governance in Higher Education. Theoretical Model and a Case Study. Presentation, EAIR 35th Annual Forum "The Impact of Higher Education", Erasmus University of Rotterdam, August 28-31, 2013
  • Von der Automatisierung zur Mensch-Maschine-Kooperation. Evaluatorische, ergonomische und ethische Perspektiven. Vortrag, 20. Karlsruher Symposium Regelungs- und Automatisierungstechnik, Institut für Regelungs- und Steuerungssysteme, Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Schliffkopf (Baiersbronn, Schwarzwald), 28.-30. Oktober 2013
  • The Complex Concept of Nature. Epistemology, Science, Aesthetics, Ethics. Presentation (presented in absence of the author), "A Conception of Nature for the 21st Century?", Conference at the Wissenschaftszentrum Umwelt, Augsburg University, June 22-23, 2014
  • Quality and Excellence in Learning and Teaching in Higher Education. The AHELO Study, Accreditation and Performance Indicators. Presentation, EAIR 36th Annual Forum "Higher Education Diversity and Excellence for Society", University of Essen, Germany, August 27-30, 2014
  • Leiber, T., Köster, A.: Methoden des Qualitätsmanagements und Steuerung von Organisationen. Qualitätsentwicklung in integrativen Governance-Modellen und Bibliotheken. Vortrag, „Chancen und Risiken von Leistungsvergleichen für Bibliothekenˮ – Roundtable der gemeinsamen Managementkommission des dbv und VDB mit Impulsreferaten, Studio B der Stadt- und Landesbibliothek Dortmund, 15.-16. September 2014
  • Impact Evaluation of Quality Assurance in Higher Education. Theory, Methodology and Design. Presentation, 9th EAPRIL Conference 2014, Nicosia (Cyprus), 25-28 November 2014
  • Leiber, T., Seidl, T.: Persönlichkeitsentwicklung als elementares Bildungsziel. Perspektiven und Methoden der Umsetzung und Bewertung im Hochschulbereich. Beitrag zum Disqspace D5 „Überfachliche Kompetenzen“, 44. DGHD Jahrestagung 2015 „Hochschuldidaktik im Dialog“, Paderborn, 4.-6. März 2015
  • Scheuthle, H., Leiber, T.: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Results. Presentation, 2015 INQAAHE Biennual Conference “Changing Landscape of Higher Education: New Demands on Quality Assurance”, Chicago (USA), 30 March-3 April 2015
  • Explorative Evaluation von Förderprogrammen in Studium und Lehre. Das Beispiel der Qualitätspakt Lehre-Projekte. Vortrag, Frühjahrstagung des Arbeitskreises Hochschule der DeGEval, Universität Hannover, 8. Mai 2015
  • Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education. Methodology, Design and Preliminary Results. Presentation, 2015 CEENQA Workshop and General Assembly “Impact of Quality Assurance and Accreditation”, SQAA (NAKVIS), City Hotel, Ljubljana, Slowenia, 22-23 May 2015
  • Strategizing Higher Education Institutions. The Role and Challenges of Mission Statements. Presentation, 37th Annual EAIR Forum Krems 2015 “From Here to There: Positioning Higher Education Institutions”, Danube University Krems, Austria, 30 August - 02 September 2015
  • Wirkungsevaluation von Qualitätsmanagement im Hochschulbereich. Ein Beitrag zur nachhaltigen Qualitätsentwicklung in der Wissens- und Lerngesellschaft. Vortrag, 18. Jahrestagung der DeGEval – Gesellschaft für Evaluation „Evaluation und Wissensgesellschaft”, Deutsches Forschungsinstitut für öffentliche Verwaltung Speyer, 16.-18. September 2015
  • Integrated University Governance and Rankings. Exploring the Interplay of Accountability, Competition and Autonomy. Presentation, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung „Neue Formen der Governance in Hochschulen und Forschungseinrichtungen: Forschungsstand und -perspektiven”, Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung (IHF)/ Kardinal-Wendel-Haus der Kath. Akademie Bayern, München, Germany, 06-08 April 2016
  • University Governance and the Threats of Accreditation and Evaluation. On the Sociology of Accountability, Competition and Autonomy in ‘Specific Organisations’. Presentation, Dialog der Wissenschaften 2016 „Der Wert der Universität – als Ort des Denkens zwischen Vergangenheit und Zukunft”, Fakultät für Humanwissenschaften, Cultural Engineering, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Germany, 14-15 July 2016
  • Cooperative Capacity Building for Quality Enhancement in Higher Education. A Comprehensive Set of Performance Indicators for Learning and Teaching. Presentation, EAIR 38th Annual Forum “Only Connect: Collaboration, Cooperation and Capacity Building through HE Partnerships”, Birmingham City University, England, 31 August-03 September 2016
  • Leiber, T., Jakubowicz, S., Linder, L.-M., Suwalski, P.: Effects of Quality Management in Higher Education Institutions. A SW(OT) Analysis of Selected Study Cases. Presentation, 19th Annual Meeting of the DeGEval – Society for Evaluation e.V., „Zwischen Nutzung, Einfluss und Nachhaltigkeit – Wie wirken Evaluationen in unterschiedlichen Systemen?”, School of Education/Fachbereich Erziehungswissenschaft, University of Salzburg, Austria, 21-23 September 2016
  • The Future of Quality Assurance: Higher Education Institutions On Their Way Towards Organisational Identities? Presentation, ASEAN-QA High Level Visit, University of Potsdam, Germany, 7-11 November 2016
  • Leiber, T., Todorovski, B.: Impact Analysis of Quality Assurance in Higher Education: Theory, Practice and Policy Perspectives in Discussion. Presentation/ Workshop at the 11th European Quality Assurance Forum, Ljubljana, Slowenia, 17-19 November 2016
  • Jurvelin, J., Leiber, T., Malinen, H.: Breakout session 4.A 'practice': Impact analysis of external quality assurance processes of higher education ibnstitutions: the experience of the IMPALA project. Presentation/Workshop, EURASHE, Seminar on QA, Brussels, 06-07 February 2017
  • Leiber, T., Seppmann, G.: Digital Performance Data Management in Higher Education. Concepts of Smarter Universities and Institutional Reality. Presentation, 12th Annual Meeting Gesellschaft für Hochschulforschung „Digitalisierung der Hochschulen: Forschung, Lehre und Administration”, Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW), Hannover, Germany, 30-31 March 2017
  • Benchmarking Higher Education System Performance. Invited Panel Contribution: Policy Event: Benchmarking Higher Education System Performance. EAIR 39th Annual Forum "Under Pressure? Higher Education Institutions Coping with Multiple Challenges", University of Porto, Porto, Portugal, 3-6 September 2017
  • The Concept of the University Revisited. Exploration of Challenges, Purposes and Core Missions. Presentation, 13th Annual Meeting Gesellschaft für Hochschulforschung „Hochschulräume: physische und konzeptionelle Verortung der Hochschulen in der Wissensgesellschaft”, Deutsche Universität für verwaltungswissenschaften (DUV) Speyer, Speyer, Germany, 12-13 April 2018
  • Leiber, T., Kane, D., Williams, J: Sustainable Quality Enhancement in Higher Education Learning and Teaching. Core Data, Performance Indicators and Learning Analytics. Presentation and Workshop. EAIR 40thAnnual Forum "Competition, Collaboration and Complementarity in Higher Education", Central European University, Budapest, Hungary, 26-29 August 2018
  • Reflections on Impact Evaluation of Interventions in Social Organisations: A Strategic SWOT Analysis. Presentation, 21st Annual Meeting of the DeGEval – Society for Evaluation e.V., „Wirkungsorientierung und Evaluation”, Technical University of Dresden, Germany, 12-14 September 2018
  • Organizational Development Related to Performance Data Management in Learning and Teaching. A Case Study of Six European Universities Based on Benchlearning and Strategic SWOT Analysis. Presentation at the 14th Annual Meeting of the Society for Higher Education Research (GfHf), „Transformation der Gesellschaft – Transformation der Wissenschaft. Wissensproduktion und Wissenschaftskommunikation in einer sich verändernden Arbeits- und Lebenswelt”, University of Magdeburg, Germany, 20-22 March 2019
  • Success Factors of Student Experience and Engagement Surveys. Insights from International Initiatives and Recommendations. Presentation at the Spring Meeting 2019 of the Working Group Higher Education Institutions of DeGEval – Society for Evaluation „Der Student Lifecycle als Gegenstand von Studierendenbefragungen. Funktionen, Chancen und Perspektiven für das Hochschulqualitätsmanagement”, University of Duisburg-Essen, Campus Essen, Germany, 3-4 June 2019
  • Performance Data Governance and Management in Learning and Teaching: Basic Elements and Desiderata. Presentation at the Workshop „Facetten der Leistungsmessung an deutschen Universitäten: Verfahren, Indikatorik, Wirkungen”, German Centre for Higher Education Research and Science Studies, Hannover, Germany, 6 June 2019
  • Justifying and Contextualising Performance Indicators of Learning and Teaching: The Role of Theories of Learning and Teaching. Presentation at the SQELT International Evaluation Workshop “Performance Indicators of Higher Education Learning and Teaching in Context: Governance, Quality Management, Learning Theories and Policy”, Danube University Krems, Austria, 1-2 July 2019
  • Performance Data Governance and Management of Learning and Teaching in Higher Education: What we have learned, what we should do and what  we should refrain from. Presentation at the SQELT International Evaluation Workshop “Performance Indicators of Higher Education Learning and Teaching in Context: Governance, Quality Management, Learning Theories and Policy”, Danube University Krems, Austria, 1-2 July 2019
  • Responsibility and the Future Mission(s) of the University. Exploration of Sustainable Core Strategies and Competencies and a Plea for the Strategic Open Republic of Scholars and Students. Presentation, EAIR 41st Annual Forum “Responsibility of Higher Education Systems: What? Why? How?”, Leiden University, Leiden, The Netherlands, 25-28 August 2019

 

Gutachtertätigkeit / Reviewer activity 

  • Quality in Higher Education (Journal); European Journal of Higher Education; CELT: Collected Essays on Learning and Teaching (Journal); Higher Learning Research Communications (HLRC; Journal); Scientometrics (SCIM); IGI Global (book); Journal for General Philosophy of Science; Philosophical Papers (Journal); Synthese (Journal); Study Foundation of the German People (Studienstiftung des Deutschen Volkes), Germany; Fund for the Promotion of Scientific Research (FWF), Austria; Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), The Netherlands; Minerva Foundation / Fellowship Program (funded by the German Federal Ministry for Education and Research), Germany; Federal Ministry for Education and Research (BMBF), Germany; Ministry of Science Mecklenburg-Vorpommern (Germany); (German) Society for Higher Education Research (GfHf), Germany

 

Presseartikel (Buchbesprechungen) / Press articles (book reviews)

  • 101 Artikel (1993-2011)   

 

Theodor Leiber, 05. Dezember 2019

 

 

Suche