News
Informationsveranstaltungen zum Masterstudium Research on Learning and Instruction
Sehr gerne möchten wir interessierten Studierenden die Möglichkeit geben, sich im Rahmen einer Informationsveranstaltung näher über den Masterstudiengang Research on Learning and Instruction: An Interdisciplinary Program zu informieren. Termine und Zugang zu den Informationsveranstaltungen, weitere Informationen zum Studiengang und zur Bewerbung finden Sie auf der Website des Studiengangs:
https://www.uni-augsburg.de/de/fakultaet/philsoz/studiengange-philsoz/rli/
New Team Member
A warm welcome to Benjamin Kücherer!
We are pleased to announce that Ben Kücherer has recently joined our team! Ben will be focusing on strengthening the project "Fostering competence development through digital, authentic and feedback-based learning scenarios" which is funded by the Stiftung Innovation in der Hochschullehre.
New team member
Since October 1st, our team has grown: Julia Hornstein has started working in the KodiLL project. Her research focuses on the instructional design of peer feedback scenarios. We are looking forward to working with Julia in the next years!
Wissenschaft und Nebenjob vereinen?!
Wir suchen ab 01.10.2023 wissenschaftsinteressierte Studierende (idealerweise Psychologie, Erziehungswissenschaften, Sozialwissenschaften, Lehramt, o.ä.), die sich idealerweise noch relativ am Anfang ihres Studiums befinden und uns bei unseren Forschungsprojekten und in der Lehre langfristig unterstützen wollen (z.B. 40h im Monat).
Neuer Artikel: Förderung evidenzbasierten Wissens bei Lehramtsstudierenden – Digitale Medien als Chance zum Umgang mit Diversität
Digitale Medien können einen positiven Beitrag zum Umgang mit Diversität im Unterricht leisten. Eine wesentliche Rolle, um diese gewinnbringend einzusetzen, spielt dabei das mediendidaktische Wissen von Lehramtsstudierenden. Denn nur wenn die Entscheidung für den Einsatz digitaler Medien evidenzbasiert erfolgt und eine Verknüpfung von fachlichem, technologischem und pädagogischem Wissen gegeben ist, profitieren Lernende bestmöglich von den neuen Technologien.
How do study groups regulate their learning during exam preparation? New article in “Metacognition and Learning”
What regulation strategies do study groups select during exam preparation, when they are confronted with motivational and comprehension-related problems during collaboration?
What prevents pre-service teachers in applying scientific evidence when analyzing and solving authentic classroom problems? New article in “Psychology Learning and Teaching”
Pre-service teachers often struggle to apply scientific theories and evidence when analyzing and solving problematic classroom situations.
Projekt KodiLL gestartet
Das von der Stiftung Innovation in der Hochschullehre geförderte universitätsweite Projekt „Kompetenzentwicklung durch authentische, digitale und feedbackbasierte Lehr-Lernszenarien stärken“ (KodiLL) ist gestartet. Prof. Ingo Kollar fungiert als Projektsprecher und Christina Wekerle als Projektgesamtkoordinatorin des Projekts.
New publication "Source selection and source use as a basis for evidence-informed teaching"
We happily announce that we have published a new research article in the German Journal for Educational Psychology (Zeitschrift für Pädagogische Psychologie).
New research article „Fostering pre-service teachers’ situation-specific technological pedagogical knowledge – Does learning by mapping and learning from worked examples help?”
In the context of the project “Analyzing and promoting pre- and in-service teachers’ technology-related teaching knowledge” a new research article got published in Computers in Human Behavior.
New research article „Using digital technology to promote higher education learning: The importance of different learning activities and their relations to learning outcomes”
In the context of the project “Analyzing and promoting pre- and in-service teachers’ technology-related teaching knowledge” a new research article got published in the Journal of Research on Technology in Education.
Best Student Paper Award for Nadine Melzner
at the 1st International Conference on Quantitive Ethnography (ICQE) in Madison, Wisconsin (USA) from 20-22 October 2019