Katharina Hiller M.A.
| Phone: | 5510 oder 5588 | 
| Email: | katharina.hiller@phil.uni-augsburgphil.uni-augsburg.de () | 
| Room: | 3058 (D) | 
| Open hours: | Mittwoch 14-15 Uhr, Anmeldung via digicampus | 
| Address: | Universitätsstraße 10, 86159 Augsburg | 
consultation hours
curriculum vitae
since 09/2023
Academic Counselor at the Chair of Political Education and Didactics of Social Sciences
 
09/2021 - 08/2023
Full-time secondment to the Chair of Political Education and Didactics of Social Sciences
 
11/2015 - 08/2021
Partial secondment to the Chair of Civic Education and Didactics of Social Sciences
 
09/2014 - 09/2023
Teaching in Ingolstadt (grammar school)
 
08/2010 - 08/2014
School service in Bergheim/Cologne (grammar school)
 
02/2010 - 08/2010
School service in Ingolstadt (FOS/BOS)
 
04/2010
1st state examination as an extension examination in social studies at the University of Erlangen-Nuremberg
 
02/2008 - 02/2010
Traineeship with the subjects English/History (seminar school: Hans-Sachs Gymnasium Nuremberg), degree: 2nd state examination
 
10/2002 - 10/2007
Teaching degree in English, History (Gymnasium, Sec. 1 and Sec. 2) at the RWTH Aachen, degree: 1st state examination
 
10/2001 - 10/2007
Studied Political Science (major subject), History and English Literature (minor subjects) at RWTH Aachen University, topic of Master's thesis: Educational policy positions of the SPD and CDU in North Rhine-Westphalia using the example of the comprehensive school debate, degree: Magistra Artium (M.A.)
publications
| 
      2025  | 
   
| Szukala, Andrea, Hiller, Katharina, & Seider, Tanja (2025). Epistemische Ungerechtigkeit und Wissensethik in der politischen Bildung. In Sebastian Ihle & Ingo Juchler (Eds.), Ethische Grundlagen politischer Bildung (pp. 80-88). Frankfurt am Main: Wochenschau Verlag.  BibTeX | RIS  | 
   
| 
      2022  | 
   
| Hiller, Katharina & Brunold, Andreas (2022). Erhebung von Präkonzepten mit Hilfe von Concept Maps im Politikunterricht am Beispiel der Mobilitätswende. In Andreas Hartinger, Markus Dresel, Eva Matthes, Ulrike E. Nett, Kristina Peuschel, & Andreas Gegenfurtner (Eds.), Lehrkräfteprofessionalität im Umgang mit Heterogenität: theoretische Konzepte, Förderansätze, empirische Befunde (pp. 181-196). Münster: Waxmann.  PDF | BibTeX | RIS  | 
   
| 
      2021  | 
   
| Hiller, Katharina & Brunold, Andreas (2021). Politische Bildung für nachhaltige Entwicklung und Mobilität: das Beispiel Automobil. Forum Politikunterricht: Zeitschrift der Deutschen Vereinigung für Politische Bildung, 2021(1-2), 20-25.  BibTeX | RIS  | 
   
| 
      2019  | 
   
| Hiller, Katharina & Brunold, Andreas Otto (2019). Politische Bildung und offene Bildungsmedien - ausgewählte fachspezifische OER-Angebote im Spiegel des Augsburger Analyse- und Evaluationsrasters. In Eva Matthes, Thomas Heiland, & Alexandra von Proff (Eds.), Open Educational Resources (OER) im Lichte des Augsburger Analyse- und Evaluationsrasters (AAER): interdisziplinäre Perspektiven und Anregungen für die Lehramtsausbildung und Schulpraxis (pp. 108-121). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.  BibTeX | RIS  | 
   
| 
      2017  | 
   
| Hiller, Katharina & Reichhart, Barbara (2017). Motivation of civic education teachers-in-training in the field of education for sustainable development. Discourse and Communication for Sustainable Education, 8(1), 81-89. https://doi.org/10.1515/dcse-2017-0006 PDF | BibTeX | RIS | DOI  |