Janine Blessing

Researcher and PhD Candidate
Media Effects and Processes
Phone: +49 821 598 5634
Email:
Room: 5047 (D)
Address: Universitätsstraße 10, 86159 Augsburg

Main research

  • Processes of Media Reception and Effects of Media Content
  • Health Communication
  • Risk Communication
  • Environmental Communication

Research projects

Publications

Articles in Scientific Journals (peer reviewed)

Blessing, J. N., Habermeyer, T., & Claus, V. (2021). Natürlich, motivierend, ohne Filter? Eine qualitative Befragung zu der Nutzung des Hashtags ‚Fitspiration‘ auf Instagram und der Körperwahrnehmung junger Männer. kommunikation.medien, 13. DOI: 10.25598/JKM/2021-13.5

 

Bálint, K. E., Blessing, J. N., & Rooney, B. (2020). Shot scale matters: The effect of close-up frequency on mental state attribution in film viewers. Poetics, 83, 101480. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2020.101480

 

Publications in Handbooks and Edited Volumes 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Hellmeier, R. (2021, in press). Extreme Botschaften und die Rolle von Empathie. Analyse der Effektivität einer Kommunikation von Tierschutzorganisationen mit extremen furchtinduzierenden Botschaften und Personifizierung. In A. S. Kümpel, C. Peter, A. Schnauber-Stockmann, & F. Mangold (Hrsg.), Reihe „Rezeptionsforschung“: Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde. Baden-Baden: NOMOS. 

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Schubert, L. (2021). Local or Global Climate Consequences - The Role of Communication on Sustainable Consumption Regarding Environmentally-Relevant Nutrition. In V. Mauerhofer & C. Johansson (Hrsg.), Accelerating the progress towards the 2030 UN Sustainable Development Goals in times of crisis (S. 1471–1472). Östersund: Mittuniversitetet. OAI: DiVA.org:miun-43604 ISBN: 978-91-89341-17-3 (electronic)

 

Scientific Presentations at Conferences

2022

 

Blessing, J. N., Kalch, A., Rathmann, J., Reismüller, M., & Hainsch-Müller, I. (Mai, 2022) Health related effects of nature exposure in media and in real life: A comparison of healthy people and palliative-care patients. Vortrag auf der 72. Jahrestagung der International Communication Association (ICA): ‘One World, One Network?!’, Paris, Frankreich.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., Bilandzic, H., & Reinichs, J. (Februar, 2022). Wertrelevantes Framing und Gain-Loss Framing der Konsequenzen umweltrelevanter Verhaltensweisen in journalistischer Berichterstattung. Virtueller Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Wissenschaftskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Ilmenau, Deutschland.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., Bilandzic, H., & Baur, A.-M. (Januar, 2022). Die Wirkung von egoistischem, altruistischem und biosphärischem Framing der Konsequenzen der Plastikverschmutzung in der Umweltkommunikation. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Düsseldorf, Deutschland.

 

2021

 

Blessing, J. N., Habermeyer, T., Bilandzic, H., & Heilmaier, K. (Dezember, 2021). Severity in Fear Appeals and Local Framing as Communication Strategies for a Transition Towards an Environmentally Friendly World. Vortrag auf der Groupe d’Etude et de Recherche. Communication, Environnement, Sciences et Société (GER-CESS-2021): ‘Transitions in tension. Controversies and tensions around ecological transitions’, Louvain-La-Neuve, Belgien.

 

Habyermeyer, T., Blessing, J. N., & Schubert, L. (November, 2021). Climate Consequences in Narrated Scenarios or Number Projections? – Analyzing the Effects of Portraying Science Communication on Instagram. Vortrag auf der Tagung Science & You 2021: ‘Create The Future’, Metz, Frankreich.

 

Rathmann, J., Kalch, A., Blessing, J. N., & Reismüller, M. (2021). Gesunde Kliniklandschaften. Virtueller Vortrag auf dem Deutschen Kongress für Geographie: ‘#GeoWoche2021’, Frankfurt, Deutschland.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Schubert, L. (Juli, 2021). Local or Global Climate Consequences - The Role of Communication on Sustainable Consumption Regarding Environmentally-Relevant Nutrition. Virtueller Vortrag auf der Jahrestagung der International Sustainable Development Research Society (ISDRS): ‘Accelerating the progress towards the 2030 SDGs in times of crisis’, Sundsvall, Schweden.

 

Blessing, J. N., Habermeyer, T., & Kullnig, C. (Juli, 2021). Mobilizing for a Healthy Lifestyle on Instagram - The Effects of Fear and Efficacy in Influencer Health Communication. Virtueller Vortrag auf der Jahrestagung der International Association for Media and Communication Research (IAMCR): ‘Rethinking borders and boundaries: Beyond the global/local dichotomy in communication studies’, Nairobi, Kenia.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Schubert, L. (Mai, 2021). Future Scenarios or Facts? Analysing Effective Communication Strategies for Sustainable Nutrition on Instagram. Virtueller Vortrag auf der 71. Jahrestagung der International Communication Association (ICA): ‘Engaging the Essential Work of Care: Communication, Connectedness, and Social Justice’, Denver, USA.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Hellmeier, R. (Mai, 2021). Fear Appeals and Anthropomorphism? –  The Effects of Visual and Textual Activist Communication Strategies for Sustainability and Justice in Food Systems. Virtueller Vortrag auf der Pre-Conference ‘Visions of Change: Communication for Social and Environmental Justice’ der 71. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Denver, USA.

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Hellmeier, R. (April, 2021). Combating the Meat Consumption Crisis – Effects of Activists’ Communication Strategies for a More Sustainable Nutrition. Virtueller Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Risk & Crisis Communication der European Communication Research and Education Association (ECREA): ‘CRISIS2021’. Leeds, United Kingdom.

 

2020

 

Habermeyer, T., Blessing, J. N., & Dippl, L. (Dezember, 2020). Strategic gain-loss framing for plastic reduction - Emotions induced by a spokesperson as a representative of an institution. Virtueller Vortrag auf der Groupe d’étude et de recherche. Communication, environnement, sciences et société (GER-CESS-2020): ‘How to talk about the environment? Heroes/heralds and environmental communication’, Aix-en-Provence, Frankreich.

 

Blessing, J. N., & Habermeyer, T., & Kullnig, C. (Oktober, 2020). #Instahealth – Varying the Degree of Fear and Efficacy in Instagram Posts. Virtueller Vortrag auf der European Conference on Health Communication (ECHC) der European Communication Research and Education Association (ECREA): ‘Communication and trust: building safe, sustainable and promising futures’, Braga, Portugal.

 

Blessing, J. N., & Habermeyer, T., & Claus, V. (Mai, 2020). Being Fit or Looking Fit –Visual Representation of Extreme Body Images on Instagram and its Negative Influence on Health and Identity. Virtueller Vortrag auf der Pre-Conference ‘Visual Representation and Marginality: Opening New Conversations’ der 70. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Gold Coast, Australien.

 

2019

 

Blessing, J. N. (November, 2019). It’s all about the focus: Varying the person affected by risky driving behavior in texting and driving PSAs. Postervortrag auf der European Conference on Health Communication (ECHC), Zürich, Schweiz.

 

Kalch, A., Rathmann, J., & Blessing, J. N. (September, 2019). Pilotprojekt: Gesunde Kliniklandschaften am Klinikum. Postervortrag beim Netzwerktreffen des Zentrums für Interdisziplinäre Gesundheitforschung (ZIG), Augsburg, Deutschland.

 

2017

 

Blessing, J. N., Wagner, A. J. M., & Sukalla, F. (Mai, 2017). Getting road safety messages across: On whom to focus in texting and driving prevention PSAs? Postervortrag auf der 67. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), San Diego, USA.

 

 

 

 

Scientific activities and roles

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPUK)
  • European Communication Research and Education Association (ECREA)
  • International Communication Association (ICA)
  • International Environmental Communication Association (IEACA)
  • Außerordentliches Mitglied im Zentrum für Interdisziplinäre Gesundheitsforschung der Universität Augsburg (ZIG)

 

 

Curriculum/Vitae

Since 2019 Research Assistant at the Department of Media, Knowledge and Communication at Augsburg University
2016-2019           

Master of Arts in Media and Communication at Augsburg University,

Winter Semester 2017/18: Semester Abroad at Università degli Studi di Roma "Tor Vergata" in Rome, Italy

2013-2016 Bachelor of Arts in Media and Communication at Augsburg University

Search