Stefan Künzell's publications
Ten most important
- Hossner, E.-J. & Künzell, S. (2022). Einführung in die Bewegungswissenschaft. Limpert.
- Künzell, S. (2021). Aktuelle Motoriktheorien. In A. Güllich & M. Krüger (Hg.), Bewegung, Training, Leistung und Gesundheit: Handbuch Sport und Sportwissenschaft (S. 1–17). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53386-4_56-1
- Künzell, S., Thomiczek, J., Winkler, M. & Augste, C. (2021). Finding new creative solutions is a key component in world-class competitive bouldering. German Journal of Exercise and Sport Research 51 (1), 112-115. https://doi.org/10.1007/s12662-020-00680-9
- Künzell, S., Broeker, L., Dignath, D., Ewolds, H., Raab, M., & Thomaschke, R. (2018). What is a task? An ideomotor perspective. Psychological Research, 82, 4-11. https://doi.org/10.1007/s00426-017-0942-y
- Künzell, S., Schweikart, F., Köhn, D., & Schläppi-Lienhard, O. (2014). Effectiveness of the call in beach volleyball attacking play. Journal of Human Kinetics, 44, 183–191. https://doi.org/10.2478/hukin-2014-0124
- Augste, C. & Künzell, S. (201). Seasonal variations in physical fitness among elementary school children. Journal of Sports Sciences 31, 1–9. https://doi.org/10.1080/02640414.2013.830189
- Künzell, S., Augste, C., Hering, M., Maier, S., Meinzinger, A. M., & Sießmeir, D. (2013). Optimal control in the critical phase of the movement: a functional approach to motor planning processes. Acta Psychologica 143, 310-316. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2013.04.013
- Künzell, S. & Hossner, E.-J. (2012). Differenzielles Lehren und Lernen: Eine Kritik. Sportwissenschaft 42, 83-95.
- Hossner, E.-J. & Künzell, S. (2003). Motorisches Lernen. In H. Mechling & J. Munzert (Hrsg.), Handbuch Bewegungswissenschaft - Bewegungslehre (pp. 131-153). Schorndorf: Hofmann.
- Künzell, S. (2000). Learning the basics. In A. Sloman (Ed.), AISB'00 Symposium on how to design a functioning mind (pp. 151-152). Birmingham: The Society for the Study of Artificial Intelligence and the Simulation of Behaviour.
Complete list
2024
|
2023
|
2022
|
2021
|
2020
|
2019
|
2018
|
2017
|
2016
|
2015
|
2014
|
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
2008
|
2007
|
2005
|
2004
|
2003
|
2001
|
2000
|
1996
2024 |
Künzell, Stefan & Reuker, Sabine (2024). 25 Jahre Impulse für den (Schul-)Sport. In Jürgen Hofmann, Kathrin Weiß, Jennifer Breithecker, Lena Kroll & Ulrike Röger-Offergeld (Hrsg.), Sport, Bewegung und Gesundheit in nationaler und internationaler Perspektive: Festschrift zur Verabschiedung von Prof. Dr. Hans Peter Brandl-Bredenbeck (S. 8-17). Schorndorf: Hofmann. BibTeX | RIS |
Winkler, Marvin, Künzell, Stefan & Augste, Claudia (2024). Predictive value of forearm muscle oxygenation parameters for climbing-specific finger endurance and competitive climbing performance. Sport Sciences for Health, 20, 109-117. https://doi.org/10.1007/s11332-023-01072-w PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Beißel, Patrick & Künzell, Stefan (2024). Task integration in complex, bimanual sequence learning tasks. Psychological Research, 88, 207-221. https://doi.org/10.1007/s00426-023-01848-2 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2023 |
Winkler, Marvin, Künzell, Stefan & Augste, Claudia (2023). Competitive performance predictors in speed climbing, bouldering, and lead climbing. Journal of Sports Sciences, 41(8), 736-746. https://doi.org/10.1080/02640414.2023.2239598 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Korban, Sandra, Brams, Michaela & Künzell, Stefan (2023). Diagnostische Kompetenz angehender Sportlehrkräfte schulen: Studienkurs mit Lehr-Lern-Material. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.36198/9783838556123 BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan (2023). Erklären und Demonstrieren im Sportunterricht. In Julia von Dall'Armi (Hrsg.), Erklären als zentrales Vermittlungskonzept der Bildungswissenschaften und Fachdidaktiken: Beiträge für die Lehrkräftebildung (S. 233-242). Weinheim: Beltz Juventa. BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan, Maurer, Lisa K., Voigt, Laura & Zentgraf, Karen (2023). Kognitive Aktivität im Sportunterricht: eine bewegungswissenschaftliche Perspektive. Sportunterricht, 72(3), 98-103. https://doi.org/10.30426/SU-2023-03-1 BibTeX | RIS | DOI |
2022 |
Künzell, Stefan (2022). Bewegungen lernen. Sportpädagogik, 46(6), 2-6. BibTeX | RIS | URL |
Langhanns, Christine, Ewolds, Harald, Künzell, Stefan & Müller, Hermann (2022). Contributions of open-loop and closed-loop control in a continuous tracking task differ depending on attentional demands during practice. Human Movement Science, 85, 103001. https://doi.org/10.1016/j.humov.2022.103001 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Broeker, L. & Künzell, Stefan (2022). Einfluss von kognitiven Zusatzaufgaben auf die motorische Kontrolle und das motorische Lernen. In Stefanie Klatt & Bernd Strauß (Hrsg.), Kognition und Motorik: sportpsychologische Grundlagen und Anwendungen im Sport (S. 293-306). Göttingen: Hogrefe. BibTeX | RIS |
Hossner, Ernst-Joachim & Künzell, Stefan (2022). Einführung in die Bewegungswissenschaft. Wiebelsheim: Limpert. BibTeX | RIS |
Augste, Claudia, Winkler, Marvin & Künzell, Stefan (2022). Leistungsstrukturanalyse im Praxischeck – Diskussion theoretischer Vorgaben und der praktischen Umsetzung am Beispiel des Sportkletterns. German Journal of Exercise and Sport Research, 52(4), 678-683. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00828-9 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Augste, Claudia, Winkler, Marvin & Künzell, Stefan (2022). Optimization of an intermittent finger endurance test for climbers regarding gender and deviation in force and pulling time. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 902521. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.902521 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Broeker, Laura, Johnson, Joseph G., de Oliveira, Rita F., Ewolds, Harald, Künzell, Stefan & Raab, Markus (2022). Switch rates vary due to expected payoff but not due to individual risk tendency. Acta Psychologica, 224, 103521. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103521 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Winkler, Marvin, Künzell, Stefan & Augste, Claudia (2022). The load structure in international competitive climbing. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 790336. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.790336 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2021 |
Englberger, Daniela, Scholz, Martin & Künzell, Stefan (2021). "Inklusion Klasse erlebt!": Förderung der Klassenkohäsion auf schulischer Ebene und der Einstellung angehender Lehrkräfte gegenüber Inklusion und Förderbedarf [Poster]. 6. wissenschaftliches Symposium "Fachlichkeit und Heterogenität" des Projekts "Förderung der Lehrerprofessionalität im Umgang mit Heterogenität" (LeHet), 3.12.2021, Universität Augsburg, Augsburg. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2021). Aktuelle Motoriktheorien. In A. Güllich & M. Krüger (Hrsg.), Bewegung, Training, Leistung und Gesundheit: Handbuch Sport und Sportwissenschaft (S. 1-17). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53386-4_56-1 BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan, Balas, Jiri, España-Romero, Vanesa, Giles, David & Legreneur, Pierre (2021). Editorial: Research in sport climbing. Frontiers in Psychology, 12, 752617. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752617 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Augste, Claudia, Winkler, M. & Künzell, Stefan (2021). Entwicklung einer wissenschaftlich fundierten Leistungsdiagnostik im Sportklettern. BISp-Jahrbuch, 2019/2020, 55-60. PDF | BibTeX | RIS | URL |
Künzell, Stefan, Thomiczek, Johannes, Winkler, Marvin & Augste, Claudia (2021). Finding new creative solutions is a key component in world-class competitive bouldering. German Journal of Exercise and Sport Research, 51(1), 112-115. https://doi.org/10.1007/s12662-020-00680-9 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Reuker, Sabine & Künzell, Stefan (2021). Learning diagnostic skills for adaptive teaching – a theoretical foundation. Cogent Education, 8(1), 1887432. https://doi.org/10.1080/2331186x.2021.1887432 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Broeker, Laura, Ewolds, Harald, de Oliveira, Rita F., Künzell, Stefan & Raab, Markus (2021). The impact of predictability on dual-task performance and implications for resource-sharing accounts. Cognitive Research: Principles and Implications, 6(1), 1. https://doi.org/10.1186/s41235-020-00267-w PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Ewolds, Harald, Broeker, Laura, de Oliveira, Rita F., Raab, Markus & Künzell, Stefan (2021). Ways to improve multitasking: effects of predictability after single- and dual-task training. Journal of Cognition, 4(1), 4. https://doi.org/10.5334/joc.142 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2020 |
Künzell, Stefan, Scholz, Martin & Weiß, Kathrin (2020). "Inklusion Klasse erlebt!" (Trainings- und Bewegungswissenschaft & Erlebnispädagogik) [Poster]. 5. Symposium "Lehrkräfteprofessionalität" des Projekts LeHet, 11.12.2020, Universität Augsburg, Augsburg, Deutschland. PDF | BibTeX | RIS |
Broeker, Laura, Ewolds, Harald, de Oliveira, Rita F., Künzell, Stefan & Raab, Markus (2020). Additive effects of prior knowledge and predictive visual information in improving continuous tracking performance. Journal of Cognition, 3(1), 40. https://doi.org/10.5334/joc.130 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Reiser, Mathias, Zentgraf, Karen, Kindermann, Stefan & Künzell, Stefan (2020). An approach to quantify the float effect of float serves in indoor and beach volleyball. Frontiers in Sports and Active Living, 2, 559277. https://doi.org/10.3389/fspor.2020.559277 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Brandl-Bredenbeck, Hans Peter, Höss-Jelten, Christine, Scholz, Martin & Künzell, Stefan (2020). Das Max-Gutmann-Sportzentrum: bewegen, erleben, vorbeugen. In Hubert Zapf (Hrsg.), Wissenschaft, Kreativität, Verantwortung - 50 Jahre Universität Augsburg (S. 231-234). Regensburg: Schnell & Steiner. PDF | BibTeX | RIS |
Broeker, Laura, Haeger, Mathias, Bock, Otmar, Kretschmann, Bettina, Ewolds, Harald, Künzell, Stefan & Raab, Markus (2020). How visual information influences dual-task driving and tracking. Experimental Brain Research, 238(3), 675-687. https://doi.org/10.1007/s00221-020-05744-8 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Ewolds, Harald, Broeker, Laura, de Oliveira, Rita F., Raab, Markus & Künzell, Stefan (2020). No impact of instructions and feedback on task integration in motor learning. Memory & Cognition, 49, 340-349. https://doi.org/10.3758/s13421-020-01094-6 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2019 |
Künzell, Stefan, Scholz, Martin & Weiß, Kathrin (2019). Inklusion Klasse erlebt! [Poster]. 4. wissenschaftliches Symposium des Projekts "Förderung der Lehrerprofessionalität im Umgang mit Heterogenität" (LeHet), Augsburg, November 2019. BibTeX | RIS |
Korban, Sandra & Künzell, Stefan (2019). Verbesserung der diagnostischen Kompetenz mit iPads® – ein Ausbildungskonzept. Zeitschrift für Studium und Lehre in der Sportwissenschaft, 2(2), 5-13. https://doi.org/10.25847/zsls.2018.012 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2018 |
Broeker, Laura, Liepelt, Roman, Poljac, Edita, Künzell, Stefan, Ewolds, Harald, de Oliveira, Rita F. & Raab, Markus (2018). Multitasking as a choice: a perspective. Psychological Research, 82(1), 12-23. https://doi.org/10.1007/s00426-017-0938-7 BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan, Broeker, Laura, Dignath, David, Ewolds, Harald, Raab, Markus & Thomaschke, Roland (2018). What is a task? An ideomotor perspective. Psychological Research, 82(1), 4-11. https://doi.org/10.1007/s00426-017-0942-y PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2017 |
Augste, Claudia & Künzell, Stefan (2017). Anforderungen an Spitzenkletterer aus der Sicht von Leistungstrainern [Abstract]. Ansgar Schwirtz, Filip Mess, Yolanda Demetriou, Veit Senner (Hrsg.), Innovation & Technologie im Sport: 23. dvs-Hochschultag, München, 13.-15. September 2017; Abstracts(S. 123). Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina. PDF | BibTeX | RIS |
Augste, Claudia & Künzell, Stefan (Hrsg.). (2017). Cogito, ergo commoveo - Multitasking im Sport: Abstractband zur 15. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportmotorik vom 8.-10. März 2017 in Augsburg. Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina. BibTeX | RIS |
Korban, Sandra, Drebes, Stefan & Künzell, Stefan (2017). Der Effekt simultaner Darstellung von Ist- und Sollwert mittels Tablet-PCs auf das Bewegungslernen. In Sandra Korban, Michaela Brams, Linda Hennig & Thomas Heinen (Hrsg.), Vielfalt und Vernetzung im Turnen: Jahrestagung der dvs-Kommission Gerätturnen vom 5.-7. September 2016 in Augsburg (S. 49-59). Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina. BibTeX | RIS |
Ewolds, Harald, Bröker, Laura, de Oliveira, Rita F., Raab, Markus & Künzell, Stefan (2017). Implicit and explicit knowledge both improve dual task performance in a continuous pursuit tracking task. Frontiers in Psychology, 8, 2241. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02241 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Korban, Sandra, Rauh, Fabian, Brams, Michaela & Künzell, Stefan (2017). Verbesserung der Bewegungsvorstellung mit iPads™. In Sandra Korban, Michaela Brams, Linda Hennig & Thomas Heinen (Hrsg.), Vielfalt und Vernetzung im Turnen: Jahrestagung der dvs-Kommission Gerätturnen vom 5.-7. September 2016 in Augsburg (S. 109-119). Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina. BibTeX | RIS |
Augste, Claudia & Künzell, Stefan (2017). Welche Eigenschaften zeichnen einen Spitzenkletterer aus? Ergebnisse aus Interviews mit Leistungstrainern. Leistungssport, 2017(4), 49-55. PDF | BibTeX | RIS | URL |
Broeker, Laura, Kiesel, Andrea, Aufschnaiter, Stefanie, Ewolds, Harald, Gaschler, Robert, Haider, Hilde, Künzell, Stefan, Raab, Markus, Röttger, Eva, Thomaschke, Roland & Zhao, Fang (2017). Why prediction matters in multitasking and how predictability can improve it. Frontiers in Psychology, 8, 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02021 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2016 |
Korban, Sandra, Drebes, Saskia & Künzell, Stefan (2016). Der Effekt simultaner Darstellung von Ist- und Sollwert mittels Video auf das Erlernen und Verbessern sportlicher Bewegungen - eine Studie am Beispiel des Handstützüberschlages [Poster]. Jahrestagung der Kommission Gerätturnen der Sektion Sportpädagogik der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs), Augsburg, September 2016. BibTeX | RIS |
Gail, S., Maier, S. & Künzell, Stefan (2016). Einfluss der Belastungsdauer beim HIT-Krafttraining. Swiss Sports & Exercise Medicine, 64(3), 29-34. BibTeX | RIS | URL |
Künzell, Stefan & Reffel, Fabian P. (2016). Optimal temporal placement of the call in beach volleyball. Cogent Psychology, 3, 1189377-1-1189377-9. https://doi.org/10.1080/23311908.2016.1189377 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan, Sießmeir, Dominicus & Ewolds, Harald (2016). Validation of the continuous tracking paradigm for studying implicit motor learning. Experimental Psychology, 63(6), 318-325. https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000343 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2015 |
Augste, Claudia, Lämmle, Lena & Künzell, Stefan (2015). Does current behaviour predict the course of children's physical fitness?. European Journal of Sport Science, 15(5), 429-435. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.948076 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Gail, Sascha, Argauer, Patricia & Künzell, Stefan (2015). Investigation of the reliability of strength training intensity determined on the basis of one repetition maximum strength tests. International Journal of Sports Science, 5(4), 117-119. https://doi.org/10.5923/j.sports.20150504.01 PDF | BibTeX | RIS | DOI | URL |
Augste, Claudia & Künzell, Stefan (2015). Längsschnittstudie zu gesundheitsrelevanten Verhaltensmustern in der Grundschule. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 2015(01), 17-22. https://doi.org/10.5960/dzsm.2014.151 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan (2015). Modelle der Bewegungskontrolle und des Bewegungslernens in sportpädagogischer Perspektive. In Jörg Bietz, Ralf Laging & Mike Pott-Klindworth (Hrsg.), Didaktische Grundlagen des Lehrens und Lernens von Bewegungen: bewegungswissenschaftliche und sportpädagogische Bezüge (S. 55-64). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. BibTeX | RIS |
Gail, Sascha, Rodefeld, Steffen & Künzell, Stefan (2015). Reproducibility of a 5-repetition maximum strength test in older adults. Isokinetics and Exercise Science, 23(4), 291-295. https://doi.org/10.3233/ies-150590 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Gail, Sascha, Argauer, Patricia & Künzell, Stefan (2015). Validität eines 5-RM Krafttests im Gesundheits- und Fitnesssport. Schweizerische Zeitschrift für Sportmedizin und Sporttraumatologie, 63(3), 48-52. BibTeX | RIS | URL |
Gail, Sascha & Künzell, Stefan (2015). Verfahren zur Diagnostik der körperlichen Fitness bei Erwachsenen. Prävention und Gesundheitsförderung, 10(2), 192-196. https://doi.org/10.1007/s11553-014-0478-6 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan, Huber, A. & Schweikart, F. (2015). Wirksamkeit und optimale zeitliche Platzierung des Calls im Beachvolleyball. In Jürgen Fischer (Hrsg.), BISp-Jahrbuch Forschungsförderung 2013/2014 (S. 121-123). Köln: Sportverlag Straß. BibTeX | RIS | URL |
2014 |
Künzell, Stefan & Reuker, Sabine (2014). Die "Offene Tür" im Klettern als Chance für eine problemorientierte Wissensvermittlung im Sportunterricht (1). Sportunterricht, 63(4), 105-110. PDF | BibTeX | RIS | URL |
Künzell, Stefan, Schweikart, Florian, Köhn, Daniel & Schläppi-Lienhard, Olivia (2014). Effectiveness of the Call in Beach Volleyball Attacking Play. Journal of Human Kinetics, 44(1), 183-191. https://doi.org/10.2478/hukin-2014-0124 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Gail, Sascha & Künzell, Stefan (2014). Reliability of a 5-repetition maximum strength test in recreational athletes. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 2014(11), 314-317. https://doi.org/10.5960/dzsm.2014.138 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Augste, Claudia & Künzell, Stefan (2014). Seasonal variations in physical fitness among elementary school children. Journal of Sports Sciences, 32(5), 415-423. https://doi.org/10.1080/02640414.2013.830189 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2013 |
Künzell, Stefan, Augste, Claudia, Hering, Matthias, Maier, Sabine, Meinzinger, Anna-May & Sießmeir, Dominicus (2013). Optimal control in the critical phase of movement: a functional approach to motor planning processes. Acta Psychologica, 143(3), 310-316. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2013.04.013 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2012 |
Künzell, Stefan & Hossner, Ernst-Joachim (2012). Differenzielles Lehren und Lernen: eine Kritik. Sportwissenschaft, 42(2), 83-95. https://doi.org/10.1007/s12662-012-0251-y PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2011 |
Künzell, Stefan (2011). Die Vermittlung von Biomechanik im Sportunterricht : "Offene Tür" beim Klettern. In Martin Scholz & Axel Horn (Hrsg.), Theorie und Praxis des Sports in Schule, Universität und Weiterbildung : Festschrift anlässlich der Emeritierung von Herrn Prof. Dr. Helmut Altenberger (S. 146-155). Augsburg: ZIEL - Zentrum für Interdisziplinäres Erfahrungsorientiertes Lernen. BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan & Lukas, Simon (2011). Facilitation effects of a preparatory skateboard training on the learning of snowboarding. Kinesiology, 43(1), 56-63. PDF | BibTeX | RIS |
2010 |
Künzell, Stefan & Mann, Vanessa (2010). Kurz angewendete Interventionen zur Angstbewältigung bei Kletteranfängern wirken nicht. Zeitschrift für Sportpsychologie, 17(3), 78-85. https://doi.org/10.1026/1612-5010/a000012 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
2009 |
Künzell, Stefan (2009). Der Einstieg ins Skifahren mit Kurzski. Skilauf und Snowboard in Lehre und Forschung, 19, 71-81. PDF | BibTeX | RIS |
2008 |
Künzell, Stefan & Müller, Julia (2008). The use of bigfoots reduces state anxiety in novice skiers. Journal of Applied Sport Psychology, 20(2), 253-260. https://doi.org/10.1080/10413200701871192 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan, Szymanski, Birgit & Theis, Reiner (2008). Warum Schneesport unterrichten?. Skilauf und Snowboard in Lehre und Forschung, 18, 9-19. PDF | BibTeX | RIS |
2007 |
Künzell, Stefan (2007). Optimal attentional focus in practical sport settings: always external or task specific?. E-Journal Bewegung und Training, 1, 27-28. PDF | BibTeX | RIS | URL |
2005 |
Künzell, Stefan (2005). Die Wirksamkeit des Übens bewusster Bewegungseffekt-Antizipation. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12(2), 48-56. https://doi.org/10.1026/1612-5010.12.2.48 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Zentgraf, K., Stark, R., Reiser, M., Künzell, Stefan, Schienle, A., Kirsch, P., Walter, B., Vaitl, D. & Munzert, J. (2005). Differential activation of pre-SMA and SMA proper during action observation: effects of instructions. NeuroImage, 26(3), 662-672. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2005.02.015 BibTeX | RIS | DOI |
Künzell, Stefan & Hossner, Ernst-Joachim (2005). Is effect anticipation feature-specific?. Progress in Motor Control V – A Multidisciplinary Perspective, Pennsylvania State University, PA, USA, August 19–22, 2005(S. 8-18). BibTeX | RIS Poster |
2004 |
Künzell, Stefan (2004). Blinde Kuh lohnt sich nicht - über die Schulung des Bewegungsgefühls. Tennis-Sport, 15(5), 20-24. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan & Maurer, H. (2004). Grundprinzipien der Informationsverarbeitung, Steuerung und Regelung. In J. Munzert, Ch. Igel & R. Daugs (Hrsg.), eBuT – eLearning in der Bewegungs- und Trainingswissenschaft Saarbrücken: Universität des Saarlandes. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2004). Internal models and the problem of underdetermination: what is learned from a difference between anticipated and actual action effect?. In Z. Waskiewicz, G. Juras & J. Raczek (Hrsg.), Current research in motor control II (S. 59-65). Katowice: University School of Physical Education. BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2004). Interne Modelle und motorisches Lernen - Grundlagen und Schneesportbeispiele. Skilauf und Snowboard in Lehre und Forschung, 15, 43-54. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2004). Training of explicit estimation of the movement´s effect does not enhance performance in dart throwing. Journal of Sport & Exercise Psychology, 26(S1), S109-S110. https://doi.org/10.1123/jsep.26.s1.s25 BibTeX | RIS | DOI |
2003 |
Künzell, Stefan (2003). Die Bedeutung der Efferenzkopie für das motorische Lernen. Berlin: dissertationen.de. PDF | BibTeX | RIS Zugl.: Gießen, Univ., Diss., 2002 |
Hossner, Ernst-Joachim & Künzell, Stefan (2003). Motorisches Lernen. In Heinz Mechling & Klaus Blischke (Hrsg.), Handbuch Bewegungswissenschaft - Bewegungslehre (S. 131-153). Schorndorf: Hofmann. PDF | BibTeX | RIS |
2001 |
Reiser, Mathias & Künzell, Stefan (2001). Effekte mentaler Übung bei kurzandauernden, ballistischen Bewegungen – eine experimentelle Untersuchung im Rahmen der Programmierungs-Hypothese. J. Munzert, Stefan Künzell, M. Reiser, N. Schott (Hrsg.), Bewegung, Bewusstsein, Lernen: Beiträge der 7. dvs-Sektionssitzung Sportmotorik vom 25. - 27. 1. 2001 in Gießen. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2001). Klettern. In Günter Köppe & Jürgen Schwier (Hrsg.), Grundschulsport und neue Sportarten (S. 121-136). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. BibTeX | RIS |
2000 |
Künzell, Stefan (2000). Computermodelle aus dem Blickwinkel der handlungstheoretischen Psychologie. In Dieter Hackfort, Jörn Munzert & Roland Seiler (Hrsg.), Handeln im Sport als handlungspychologisches Modell: Festschrift zum 60sten Geburtstag von Prof. Dr. Jürgen R. Nitsch (S. 115-130). Heidelberg: Asanger. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (2000). Learning the basics. A. Sloman (Hrsg.), AISB'00: How to Design a Functioning Mind, Birmingham, UK, 17-20 April 2000(S. 151-152). Society for the Study of Artificial Intelligence and Simulation of Behaviour (AISB). BibTeX | RIS | URL |
1996 |
Künzell, Stefan (1996). Motorik und Konnektionismus: neuronale Netzwerke als Modell interner Bewegungsrepräsentationen. Köln: bps-Verlag. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan (1996). Neuronale Netzwerke: Modelle für kognitive Prozesse in der Bewegungsproduktion?. In Karl Quade (Hrsg.), Anwendungen der Fuzzy-Logik und neuronaler Netze (S. 61-73). Köln: Sport und Buch Strauß. PDF | BibTeX | RIS |
Künzell, Stefan, Schipke, Daniela & Pauer, Thomas (1996). Validierung der Alltagstheorien. In Klaus Roth (Hrsg.), Techniktraining im Spitzensport: Rekonstruktion, Zusammenfassung und Validierung der Alltagstheorien erfahrener und erfolgreicher Trainer (S. 101-152). Köln: Sport und Buch Strauss. BibTeX | RIS |
Verantwortlich für den Inhalt dieser Seite: Prof. Dr. Stefan Künzell